Czas czytania: 3 minut

Latanie ma wiele wspólnego z grawitacją, ponieważ aby unieść się w powietrze, trzeba pokonać ziemskie pole grawitacyjne. W naturze to właśnie ptaki pokazują jak to robić poprzez obniżenie wagi.

Jeden z największych gatunków ptaków, które latają na świecie to południowoamerykański kondor, który znajduje się w kategorii wagi lekkiej w stosunku do swoich rozmiarów. Zwierzę osiąga wysokość ponad jednego metra licząc od pazurów do głowy oraz może się pochwalić majestatyczną rozpiętością skrzydeł nawet do około trzech metrów długości. Przy tym dorosły samiec waży zaledwie około 12 kg.

Sekret polega zatem na odpowiedniej proporcji stałej powierzchni nośnej. Człowiek znalazł sposób, aby zwiększyć masę startową bez powiększania powierzchni skrzydeł lub stałej powierzchni nośnej. Słowo klucz to odpowiedni napęd. Wraz z wynalezieniem silników odrzutowych, tzw. motorjetów, w lotnictwie zaistniały takie możliwości, które wcześniej były wręcz niewyobrażalne. Waga samolotu odgrywa jednak nadal kluczową rolę, również w przypadku prywatnych odrzutowców.

Odrzutowiec medyczny - jaka waga?

Ile waży prywatny odrzutowiec?

Na pytanie, ile waży prywatny odrzutowiec nie można odpowiedzieć po prostu podając masę danego samolotu. Latanie jest bowiem bardzo złożonym procesem. Kiedy mówimy o "masie startowej" prywatnego odrzutowca, należy pamiętać, że składa się ona z sześciu różnych jednostek wagowych, które zostały ustalone dla danego samolotu:

  • masa własna
  • masa podstawowa (basic weight)
  • sucha masa operacyjna (dry operating weight)
  • zerowa masa paliwa (zero fuel weight)
  • masa rampy (ramp weight)
  • masa startowa (take-off weight)

W przypadku tych wszystkich etapów pośrednich od masy własnej do masy startowej nie chodzi jednak tylko o czystą masę, ale również o jej rozmieszczenie w samolocie. Istotne jest bowiem, aby w żadnym momencie nie doszło do destabilizacji położenia przestrzennego w trakcie lotu. Przy tym podczas lotu masa zmienia się ze względu na zużycie paliwa i smarów. Oznacza to, że należy również wyliczyć tzw. planowaną masę samolotu do lądowania (planned aircraft landing weight).

Wyliczenie obejmuje także rezerwy, zaś masa do lądowania jest podstawą do określenia wysokości przelotowej, zasięgu oraz ilości paliwa, które jest pobierane na lot. Często mówi się o samolotach krótko-, średnio- i dalekodystansowych. Faktycznie to jednak masa, a raczej „maksymalna masa startowa” (MTOW) danego prywatnego odrzutowca ma decydujący wpływ na jego moc i wydajność.

Co to jest maksymalna masa startowa (MTOW) i jak się ją oblicza?

Kiedy podwozie samolotu odrywa się od ziemi podczas startu, samolot może wykazywać tylko określoną masę startową, czyli "maksymalną masę startową" (MTOW). Maksymalna masa startowa (MTOW) jest determinowana przez wytrzymałość konstrukcyjną danego samolotu, za którą z kolei odpowiada producent.

Wytrzymałość konstrukcyjna jest wyliczana i ustalana na podstawie tzw. siły g i siły nośnej, z których wynika "n", czyli wielokrotność obciążenia, które działa na wszystkie części samolotu. W tym kontekście mówimy także o współczynniku G. Wyznacza on także dopuszczalne manewry samolotu podczas lotu, na przykład podczas zakrętu lub w przypadku wystąpienia gwałtownych porywów wiatru podczas startu lub lądowania.

Podczas konstruowania i budowania prywatnego odrzutowca, wytrzymałość konstrukcyjna oraz wielokrotność obciążenia tej wytrzymałości konstrukcyjnej stanowią podstawę do obliczenia MTOW. Z kolei MTOW składa się z jednostek wagowych wymienionych w poprzednim akapicie. Maksymalna masa startowa (MTOW), która jest ustalona przez producenta oraz certyfikowana w Europie przez Agencję Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) ma na celu zapobiec przeciążeniu samolotu. Poniżej podajemy trzy przykłady:

  • Honda HA-420 Hondajet = 4,845 kg (10,700 lb) MTOW
  • Bombardier Learjet 45 = 9163 kg (20,200 lb) MTOW
  • Dassault Falcon 7X = 31,300 kg (69,000 lb) MTOW

Wymienione powyżej typy samolotów wraz z ich maksymalną masą startową (MTOW) reprezentują typowych przedstawicieli swoich klas wśród prywatnych odrzutowców. Szczegółowe informacje na ich temat znajdują się w następnym akapicie.

Różnice pomiędzy lekkim, średnim i ciężkim odrzutowcem

Lekki odrzutowiec (light jet) lub lekki odrzutowiec biznesowy (light business jet) to samolot odrzutowy, który może pomieścić maksymalnie do pięciu lub sześciu pasażerów. W tej grupie znajduje się na przykład Honda HA-420 Hondajet. Ten lekki odrzutowiec może zabrać na pokład sześciu pasażerów, zaś maksymalny zasięg lotu wynosi 2600 kilometrów przy prędkości przelotowej 680 km/h.

Średniej wielkości samolot odrzutowy jest przeznaczony dla grupy pięciu do dziesięciu pasażerów. Przykładem jest tutaj Bombardier Learjet 45, który może pomieścić maksymalnie dziewięciu pasażerów. Zasięg lotu odrzutowca Learjet 45 wynosi około 4000 kilometrów, a jego prędkość przelotowa osiąga 800 km/h. W przeciwieństwie do większości lekkich odrzutowców, odrzutowce średniej wielkości posiadają z reguły toaletę na pokładzie

Prywatne odrzutowce - jak wybrać odpowiedni typ?

Ciężki odrzutowiec może zabrać na pokład maksymalnie 18 pasażerów. Przykładem jest tutaj Dassault Falcon 7X. Na pokładzie tego odrzutowca może podróżować nawet 14 pasażerów na odległość 11000 kilometrów. Prędkość przelotowa wynosi 850 km/h. Duża ilość miejsca na pokładzie samolotu Falcon 7X umożliwia wbudowanie kuchni pokładowej i dwóch toalet, w zależności od wyposażenia.

W klasie największych prywatnych odrzutowców znajduje się "Airliner 50+", ponieważ nawet Airbus A380 może być wynajmowany do celów prywatnych. MTOW tego samolotu wynosi 569 ton, co odpowiada 117 samolotom typu Honda HA-420. W zależności od celu, wszystko jest możliwe.

CZY MAJĄ PAŃSTWO PYTANIA?

Jeśli potrzebują Państwo więcej informacji dotyczących wynajmu prywatnego odrzutowca, zapraszamy do zapoznania się z najczęściej zadawanymi pytaniami (FAQ). 

ZAPRASZAMY DO KONTAKTU

Jesteśmy do Państwa dyspozycji przez 24h. Chętnie odpowiemy na wszelkie pytania i służymy pomocą. Nasi niezawodni eksperci na życzenie szybko przygotują wycenę lotu prywatnym odrzutowcem. W bardzo krótkim czasie możemy przygotować czarter prywatnego samolotu na dowolne lotnisko oraz spełnić Państwa dodatkowe życzenia.

Czekamy na Państwa kontakt:

Wracam